Hamulcowy układ optymalno-poślizgowy (HUOP, ang. ABS-Anti-lock Braking System) to obecnie standardowe wyposażenie samochodów. Zmniejsza on znacznie prawdopodobieństwo kolizji w czasie hamowania. Ale w latach 70. ubiegłego wieku w wielu krajach dopiero pracowano nad technologią takiego systemu. W Polsce wiodący udział w tych badaniach miał zespół naukowców z WAT.
Podczas hamowania pojazdu koła zawsze ślizgają się po nawierzchni drogi. Poślizg ten to różnica prędkości obwodowej koła i prędkości postępowej samochodu. ABS utrzymuje taką wartość poślizgu poszczególnych kół, aby hamowanie było skuteczne, a pojazd nie tracił zdolności do utrzymania pożądanego kierunku jazdy. Dzięki niemu kierowca ma możliwość panowania nad pojazdem, nawet jeśli nie posiada wysokich umiejętności.
WAT-owskie rozwiązania dla fiatów i polonezów przewyższały współczesne im konkurencyjne opracowania. Najefektywniej wykorzystywały przyczepność opon do nawierzchni jezdni w fazie hamowania. Efekt ten uzyskano dzięki wyjątkowo szybko działającym regulatorom ciśnienia w zaciskach hamulcowych oraz dzięki innowacyjnemu sposobowi pomiaru wartości poślizgu kół pojazdu.